Ben jij van plan om in 2022 privé een nieuwe, volledig elektrische personenauto te kopen? Dan kun je in aanmerking komen voor een subsidie van € 3.350.
Er gelden wel enkele voorwaarden. Zo moet de auto tenminste 120 kilometer kunnen rijden op een volle accu en een cataloguswaarde hebben tussen de € 12.000 en € 45.000. Verder moet jij de eerste eigenaar zijn, is de auto in 2022 op jouw naam gezet en mag de verkoopovereenkomst niet al vóór 1 januari 2022 zijn gesloten.
SEPP-lijst
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft hiervoor een zogenoemde SEPP-lijst gemaakt. Daarop staan de auto’s die in aanmerking komen voor de regeling. Dit overzicht wordt regelmatig bijgewerkt. Op deze pagina kun je de SEPP-lijst raadplegen.
Het kan gebeuren dat de subsidiepot gedurende het jaar leeg raakt. Wil je van de koop kunnen afzien als dit gebeurt? Neem dan een ontbindende voorwaarde op in de overeenkomst met jouw autodealer.
Gebruikte elektrische auto
Koop je een volledig elektrische auto die al eerder een eerste toelating of inschrijving in het kentekenregister had? Dan beschouwt de overheid de auto als ‘gebruikt’, zelfs als de kilometerstand nul is. In dat geval kom je nog steeds in aanmerking voor een subsidie, maar is het bedrag lager, namelijk € 2.000.
Subsidie aanvragen
Je vraagt de subsidie online aan op de website van de RVO. Dat kan tot uiterlijk 31 december 2022 12.00 uur. Inloggen doe je met je DigiD. Heb je die nog niet? Houd er rekening mee dat het aanvragen ervan zeker drie werkdagen duurt.
Elektrische auto van de zaak
Ga jij dit jaar een elektrische auto van de zaak rijden en wil je die ook privé gebruiken? Dan betaal je meer bijtelling dan in 2021. Over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde moet je 16% betalen, over het meerdere 22%.
Pech voor ondernemers
Ondernemers die dit jaar elektrisch willen gaan rijden, hebben juist pech. Eind december heeft de RVO namelijk bekend gemaakt dat de Milieu Investeringsaftrek (MIA) in 2022 niet meer geldt voor elektrische personenauto’s. In 2021 mochten ondernemers voor zo’n auto nog 13,5% met een maximum van € 5.400 aftrekken van hun winst.
Bovag heeft kritisch gereageerd op het vervallen van de MIA voor elektrische auto’s. Volgens de brancheorganisatie past het niet bij de klimaatambities van de overheid.
Juiste adres
Heb je nog vragen over dit artikel? Dan ben bij je bij mij als Erkend Financieel Adviseur aan het juiste adres. Neem dus gerust contact met me op.