Selecteer een pagina

Annuleringsdekking op de doorlopende en kortlopende reisverzekering

Doorlopende annuleringsdekking
Met ingang van 20 maart 2020 is door de huidige ontwikkelingen de annuleringsdekking ‘negatief reisadvies’ geschrapt uit onze doorlopende reisverzekering als deze verband houden met het coronavirus . Dit geldt voor alle reizen geboekt op of na 20 maart 2020 en reisverzekeringen die worden gesloten op of na 20 maart 2020.

Heb jij vóór 20 maart een reis geboekt, wordt of is deze geannuleerd door jouw reisorganisatie vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus en wil je een beroep doen op jouw doorlopende reisverzekering? Dan vergoeden wij jouw annuleringskosten alléén als je voldoet aan onze voorwaarden, die wij verderop in dit bericht toelichten.

Kortlopende annuleringsdekking
Bij een kortlopende annuleringsdekking geldt dat er in geen geval dekking is wanneer jouw reis wordt geannuleerd vanwege een negatief reisadvies.

Wanneer krijg je jouw annuleringskosten terug?

Kan jouw reis niet doorgaan? Volg deze stappen!
Geldt voor jouw reisbestemming een negatief reisadvies vanwege het coronavirus? Dan is de kans groot dat jouw reis niet door kan gaan. Dat is natuurlijk heel jammer. Wat te doen? Het belangrijkste advies is om jouw reis niet zelf te annuleren. In dit stappenplan zie je wat je wél kunt doen. In dit bericht lichten wij de stappen verder toe. Samengevat komt het hier op neer:

Stap 1.
Wij adviseren jou om een geboekte reis niet zelf te annuleren. Wacht op bericht van jouw reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie of neem zelf contact op. Volgens onze voorwaarden geldt namelijk dat de reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Denk aan een voucher, tegoedbon of een mogelijkheid tot omboeken. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Overleg daarom eerst met hen over een oplossing, eventueel in overleg met jouw adviseur.

Stap 2.
Biedt het reisbureau, de luchtvaartmaatschappij of de accommodatie géén oplossing, zoals restitutie, compensatie of mogelijkheid tot omboeken? Neem dan contact op met jouw adviseur. Dan beoordelen wij samen met jouw adviseur of je jouw annuleringskosten via Nh1816 kunt terugkrijgen.

Bij Nh1816 Verzekeringen kun je annuleringskosten terugkrijgen onder zes voorwaarden, aangepast per 20 maart 2020:

  1. Je hebt voor 20 maart 2020 een annuleringsdekking verzekerd op je doorlopende Nh1816-reisverzekering.
    Zonder deze aanvullende dekking kun je jouw annuleringskosten helaas niet terugkrijgen. Op je polisblad zie je of jij deze dekking hebt afgesloten. De dekking geldt niet voor kortlopende reisverzekeringen.Sluit jij ná 20 maart een doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking af? En ben je vervolgens genoodzaakt jouw vakantie te annuleren vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
  2. Je hebt vóór 20 maart 2020 jouw reis geboekt.
    Alleen voor reizen die voor deze datum zijn geboekt, kun je een beroep doen op onze annuleringsdekking inzake ‘negatief reisadvies’. Boek je na 20 maart een reis en ben je voor vertrek helaas tóch genoodzaakt deze te annuleren? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
  3. Op het moment van boeken gold voor jouw reisbestemming géén negatief reisadvies met code oranje of rood, geclassificeerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
    Was er wel sprake van een negatief reisadvies voor jouw reisbestemming op het moment van boeken? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
  4. Op jouw reisbestemming is nu wél sprake van een negatief reisadvies met code oranje of rood, geclassificeerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
    Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijf je op de hoogte van actuele reisadviezen. Deze statusupdates houden onze schadebehandelaars ook goed in de gaten om te beoordelen of jij annuleringskosten kunt terugkrijgen.
  5. Jouw reis vindt binnen drie weken plaats
    Alleen binnen deze termijn kunnen wij annuleringskosten, volgens onze voorwaarden, vergoeden. Is jouw reis op een later moment in dit jaar gepland? Wacht dan eerst de ontwikkelingen verder af, tot de periode van drie weken is bereikt, voor je definitief besluit jouw reis te annuleren. Houd de adviezen van het RIVM en het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Vóór de coronacrisis hanteerden wij een termijn van acht weken. Maar vanwege de huidige onzekere tijd, waarin alle landen in de wereld verschillende regels hanteren op het gebied van veiligheid en reisadviezen, kan er in acht weken veel wijzigen. Daarom hanteren wij nu een termijn van drie weken.
  6. Jouw reis is wel/niet geboekt bij een ANVR reisbureau.
    Volgens onze voorwaarden vergoeden wij geen annuleringskosten van geannuleerde reizen die via een ANVR reisbureau zijn geboekt. Heb je jouw reis dus wel bij een ANVR reisbureau geboekt? Neem dan contact op met hen. Als je jouw annuleringskosten terug kunt krijgen, kunnen deze (mogelijk) worden uitbetaald door het ANVR reisbureau

Actueel reisadvies vanwege het coronavirus

 Per 15 juni is het mogelijk om op vakantie te gaan naar een aantal landen binnen de EU/Schengenzone en naar het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het reisadvies voor landen in die gebieden is aangepast van oranje (vakantiereizen afgeraden) naar geel (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s). Bekijk om welke landen het gaat. Het reisadvies blijft oranje als een land het coronavirus nog niet voldoende onder controle heeft, nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst.

 Op vakantie? Ga dan wijs op reis. De Rijksoverheid informeert over wat wel en niet mogelijk is.

 Heb jij een zomervakantie geboekt en twijfel jij of deze door kan gaan? Of wat je moet doen met de reissom die je nog moet betalen? Het belangrijkste advies is om jouw reis niet zelf te annuleren! In dit bericht vertellen wij wat je wél kunt doen.

 Houd de actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.Vier kleurcodes geven jou een idee of er een veiligheidsdreiging is in het land of het gebied waar jij heen wilt.

  • Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
    In het land of gebied zijn de veiligheidsrisico’s vergelijkbaar met wat je in Nederland gewend bent. Let op jezelf en jouw eigendommen. Net zoals je dat in Nederland doet. Soms moet je op bepaalde zaken extra letten.
  • Geel: let op, veiligheidsrisico’s
    Er zijn in dit land of gebied veiligheidsrisico’s die afwijken van wat je in Nederland gewend bent. Bereid je daarop voor en let extra op.
  • Oranje: alleen noodzakelijke reizen
    Door ernstige veiligheidsrisico’s in dit land of gebied kunnen voor reizigers gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert je alleen naar dit gebied te reizen als dat echt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Wanneer je besluit toch af te reizen, bereid je dan zeer goed voor.
  • Rood: niet reizen
    Door zeer ernstige veiligheidsrisico’s kan voor reizigers een levensbedreigende situatie ontstaan. Daarom adviseert het ministerie van Buitenlandse Zaken om niet naar dit gebied te reizen.

Houd de actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.